HomeRunner

Att träna löpning under vintern

Like Tweet Pin it Share Share Email

Kanske tillhör du skaran som skakar på huvudet när du ser någon som är ute och springer mitt i vintern. Eller så kanske du är en av dem, de hurtiga och vältränade som inte ens räds lite snö, minusgrader slask eller lite is på vägen.

För någon som är en van löpare så är det inga konstigheter att även snöra på sig löparskorna och ge sig ut även mitt i bistra vintervädret men det finns lite att tänka på när det kommer till att löpa på vintern där några saker är självklara medan andra inte är det. För de som kanske behöver lite mer kött på benen innan man tar klivet till vinterlöpning kommer lite tips nedan.

Skaderisken

Risken att skada sig på vintern är av naturliga orsaker mycket högre på vintern än på sommaren. Anledningen stavas inte bara is och halka utan också andra påfrestningar. Genom att springa på ett underlag som växelvis kan vara torrt och moddigt kan hälsenan bli påfrestad vid varje steg och påfrestningarna kan i sin tur orsaka så kallade överbelastningsskador. Att använda sig av exempelvis broddar eller löparskor som har lite kraftigare yttergummi är två sätt för att minska skaderisken och kunna njuta av turen på ett helt annat sätt.

Men vad använder man för kläder?

Det gamla talesättet, ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” stämmer fint in på vinterlöpningen. Utan ordentliga vinterkläder blir det helt enkelt inte roligt att springa. Du presterar dåligt på grund av att du kanske fryser och skaderisken ökar därmed igen. Men att använda rätt kläder är inte helt lätt då du inte heller får ha för mycket på dig. Att följa en aktiv och live uppdaterad väderprognos är att föredra men även att komma ihåg att lagom är bäst helt enkelt.

Tempot

Tempot

Det är lätt att bli besviken när löparrundorna kanske inte går lika snabbt som det kanske normalt gör under vår, sommar och höstperioderna. Men faktum är att du presterar sämre och tempot blir faktiskt automatiskt cirka 10-20 sekunder långsammare under vinterhalvåret. Underlaget, kylan och inte minst de olika klädlagren man har på vintern bidrar till de lite sämre tiderna. Misströsta dock inte, att löpträna på vintern har också sina fördelar såsom en fantastisk löpupplevelse. Att ta sig en tur i en tyst och snöklädd skog är något utöver det vanliga och något som alla som löptränar borde prova på.

Slutligen checklistan

Det finns utöver de ovan nämnda sakerna att tänka på mer praktiska ting för att löpträna på vintern. En buff för halsen, reflexer och en pannlampa är små men kan också vara ovärderliga ting att ha med sig under sin löptur. Buffen värmer skönt under riktigt kalla dagar och både reflexen och pannlampan kan rädda ditt liv under rundan då det inte är någon större hemlighet att det blir ordentligt mörkt relativt tidigt under vinterperioden. Perfekt för att kunna aktivera sig och även maximera dagen under andra tider av dygnet än när det är ljust.

ultrarunner.nu © 2020