HomeRunner

Dags att ta sig an Lidingöloppet

Dags att ta sig an Lidingöloppet
Like Tweet Pin it Share Share Email

Lidingöloppet är ett av Sveriges populäraste terränglopp som arrangeras årligen på Lidingö sedan 1965, och är sedan 1982 även noterat i Guiness Rekordbok som världens största terränglopp. Ett lopp som ska utmana samtidigt som det är högst möjligt att ta sig runt för vilken motionär som helst.Nuförtiden är Lidingöloppet 30km en del av en loppen en ska ta sig igenom för att klara en Svensk Klassiker.

Historia och nutid

terränglöpning

Det var Axel ”Kacke” Karlberg och Sven Gärderud som år 1965 fick idén om att starta ett terränglopp för motionärer. Målet var att göra ett lopp som skulle vara mäktigt att ha klarat av och behövde därför vara lite längre än ett vanligt ”milen”-lopp. Distansen blev tillslut 30km och genomfördes för första gången med 644 löpare och 512 som kom i mål. Nu springer betydligt fler då det är upp till 45 000 deltagare från hela världen som deltar totalt i alla lopp under helgen. Det stora deltagarantalet kan vara en del av att Lidingöloppet är just en del av den Svenska Klassikern (Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet och Lidingöloppet), samt att flera lopp lagts till under åren så att hela familjen oavsett nivå, kan vara med. Det finns nu allt ifrån Knattelopp till de minsta till Stafettlopp för den som inte vill springa ensam och ha ett en lite kortare sträcka.

Träningstips inför loppet

Detta lopp har många tuffa delar som är bra att öva på innan man ger sig in i spåret. Först och främst den biten att det är 30km man ska ta sig runt. Sedan är det tuff terräng samt backar som är den största utmaningen, och Abborrbacken är den mest kända och brantaste utav dem. Nedan kommer lite tips för att kunna klara av de tuffaste backarna:

  1. Spring med små lätta steg upp och inte långa attackerande. Det kommer hjälpa både med flåset och mjölksyran.
  2. Rikta blicken upp i backen och inte ner i marken. Det hjälper att hålla upp hållningen vilket kommer att göra det lättare att andas samt att hålla i tekniken.
  3. Tänk förbi backen och över krönet. Det är vanligt att man tänker att man ska till toppen men tänker man istället att man ska över toppen kan sista spurten göra det lite enklare att fortsätta därefter.
  4. När man kommit upp kommer nedförsbacken. Där gäller det att inte försöka bromsa för mycket vilket man lätt gör genom att luta sig bakåt. Försök istället att luta framåt och fortsätta försöka ha det vanliga löpsteget.
  5. Backträna! Sist men ack så viktigt, träna på att springa i backe och hitta löpsteget som tar en över mållinjen. Det kommer att göra att man flyter fram lite lättare när det är dags.

Andra tips är att dricka vatten när du kan, fyll på med energi, bra skor och sätt ett rimligt tidsmål. Till slut kommer benen springa lika fort som Napoleon Solomons gjorde 2018 som då sprang in i mål på 1.37.42 efter 30km. Våga utmana och spring Lidingöloppet.