HomeRunner

Fördelar med löpträning

Fördelar med löpträning
Like Tweet Pin it Share Share Email

Löpning är en klassisk form av träning som är bra för hela kroppen. Genom att träna löpning så sätter du igång och bränner kalorier vilket leder till en smalare och mer vältränad kropp.

Samtidigt så ökar du konditionen vilket gör att när man nästa gång man ska löper, orkar lite längre eller lite snabbare. Löpträning är också en bra träning för hela kroppen eftersom många muskler är i rörelse, vilket gör att dom jobbar. Speciellt mycket jobbar självklart benen med även överkroppen är viktig för stabilitet och skapande av momentum. Ett resultat av mycket löpträning är därför ofta en vältränad kropp med starka och uthålliga ben. Sen är löpträning väldigt bra för att man kan göra det utomhus, helt gratis. Så man slipper köpa det där dyra gymkortet, det är istället bara att gå ut och träna. På köpet får man också en massa frisk luft och kanske får uppleva fin natur. Sen kan även löpning vara socialt, ta med en vän eller väninna och gå ut och träna tillsammans. Det är både roligt och nyttigt. Ännu fler fördelar med löpträning kan hittas nedan.

Fördelar

  1. Bra för hela din kropp. Att löpträna stärker inte bara dina muskler, utan även ditt skelett och ditt hjärta. Dessa blir starkare och orkar mer när man löptränar regelbundet.
  2. Med hjälp av löpträning ökar chansen för ett långvarigt och hälsosammare liv. Löpträning har även bevisad effekt mot depression och högt blodtryck.
  3. Det är bra för kroppen och knoppen. Löpträning skapar en högre syresättning för hjärnan. Också ökar det blodcirkulationen i hjärnan. Dessa i sin tur gör det lättare att fokusera, balansera och förbättrar minnet. Så man kan helt klart säga att löpträning ger en stor positiv effekt på ditt psykiska välmående.
  4. Någon löpträning också hjälper till med är immunförsvaret. Med hjälp av löpträning har du en mindre risk att råka ut för sjukdomar.
  5. Att få komma ut i den vackra naturen är en av de absolut skönaste fördelarna med att löpträna. Att få andas den friska luften och se den fina omgivningen är en stor fördel för de som löptränar.
  6. Löptränar man regelbundet minskar risken för att dra på sig några extra kilo. Så risken för övervikt minskar betydligt. Kanske ökar löpningen istället chansen för att tappa något extra kilo och komma i bättre form.
  7. Känna sig mer pigg och ha mer energi är en vanlig effekt av löpträning. Även att sova bättre är en effekt många upplever då man löptränar.
  8. Man presterar på en högre nivå i sitt vardagliga liv. Oavsett vad man jobbar med så hjälper motion till att höja din ork och sinne. Löpträning bidrar till allra högsta grad i att hjälpa de allra flesta aspekter i ditt liv. Löpträning skapar en produktion av hjärnceller, vilket gör att vi blir smartare.
  9. Det är billigt, allt man behöver är ett par träningsskor och sedan är det bara att gå ut och se vad du vill upptäcka idag. Det är också mycket tidseffektivt då man inte behöver träna i flera timmar för att få ett bra träningspass. Då får du en tidseffektiv träning som är i princip helt gratis.
Fördelar