HomeRunner

Kost för löpare

Kost för löpare
Like Tweet Pin it Share Share Email

När man tränar är det viktigt att hålla koll på sin kosthållning för att uppnå ett så bra resultat som möjligt. De flesta känner till att vissa livsmedel är mer näringsrika än andra och att man med hjälp av rätt livsmedel kan erhålla en hälsosammare livsstil. Det finns dock så många olika tips och knep att följa att det kan vara svårt att veta vad man egentligen bör följa. Alla människor har olika energiförbränning och kräver därför olika koster. En av de sporter som kan gynnas mycket av att följa vissa riktlinjer är löpare. Vad är det då för kost som lämpar sig för de som löptränar?

Löparens kosthållning

Koffein är ett uppiggande ämne som kan höja prestationsförmågan. Det kan användas i träningssammanhang men bör göras med en viss försiktighet. De flesta upplever effekt efter motsvarande två till tre kaffekoppars koffeindos. Koffein har dock bieffekter såsom darrighet, akut behov av att gå på toaletten och illamående. För att det skall fungera gynnsamt under löpning är det därför viktigt att prova sig fram till vad som är en lagom dos för var individ.

kolhydrater

En person som löptränar bör äta både kolhydrater, fett och protein av rätt typ och vid rätt tillfälle. Kolhydrater är viktigt för att ge kroppen energi och behövs för att hjärnan skall fungera. Det är faktiskt så att hjärncellerna är de enda cellerna som inte kan försörja sig på något annat sätt än via kolhydrater. När man äter kolhydrater lagras det i cellerna och i levern så att man har ett energiförråd som räcker för att genomföra exempelvis en löprunda. Kolhydrater finns i olika former, snabba eller långsamma. De långsamma kolhydraterna tar längre tid för kroppen att bryta ned och fungerar som en reservoar som håller blodsockret på en jämn nivå under dagen. Utan de långa kolhydraterna får man lätt blodsocker dippar som ger ett sötsug. Inför ett träningspass kan det vara gynnsamt att äta något som innehåller snabba kolhydrater, för att direkt få upp blodsockret och på så sätt ge energi till cellerna. Det finns flera teorier om att man ska äta mycket kolhydrater ett par dagar till dagen innan ett längre lopp. Detta för att bygga upp depåer som kan användas under loppet.

Protein är viktigt för våra muskler och kan vid löpträning fungera som en viktig källa till muskeluppbyggnad och återhämtning efter ett lopp. Det är bra att hålla koll på vilken typ av protein man äter eftersom de har olika höga fetthalter. Fett är viktigt för att hjärnan skall fungera. Fettsyror ingår i olika saker så som hormonbildning och kräva för att kroppen skall fungera optimalt och återhämta sig snabbt. Om man sätter i sig för mycket fett och kalorier kan man dock utsätta kroppen för stress vilket förlångsammar återhämtningen. Det finns olika typer av fett och bäst är omättade fetter. Vissa fettsyror är essentiella, vilket betyder att de måste vara en del av kosten och att kroppen inte kan tillverka dem själva. Omega -3 och -6 finns i nötter och matoljor samt fisk och är väldigt nyttiga för de som löptränar.