HomeRunner

Löpning och hälsa, del 1

Löpning och hälsa, del 1
Like Tweet Pin it Share Share Email

Träning är en viktig del av en hälsosam livsstil. Vi behöver röra på oss för att både hjärnan och resten av kroppen ska må bra. Historiskt har människan fått mycket mer motion naturligt genom arbete och vardagssysslor, men i ett alltmer stillasittande samhälle blir det också allt viktigare att avsätta tid specifikt åt träning. I den här artikelserien ska vi se närmare på hur löpning påverkar hälsan, och varför det är så viktigt att aktivera kroppen. Den första delen kommer ge en kort introduktion till träning och hälsa samt fokusera på fysiska fördelar, medan den andra delen kommer att granska de effekter som träningen har på hjärnan och vår kognition.

Den aktiva människan

Människan är en aktiv varelse och genom hela historien har vi varit tvungna att använda våra kroppar för vår överlevnad. Vi har varit tvungna att slåss eller fly, att jaga eller försvara oss från rovdjur, att samla mat och andra förnödenheter. Men trots att livet har förändrats fungerar våra kroppar ungefär likadant som för 10 000–20 000 år sedan. De har dessutom ungefär samma behov av fysisk aktivitet som då. Människan är skapad för ett liv i rörelse, men ny teknik gör att vi behöver röra på oss allt mindre i dagens samhälle. Att vi inte längre behöver slåss på liv och död om vår överlevnad mot livsfarliga rovdjur är kanske helt okej. Men att ta bilen fram och tillbaka till ett stillasittande skrivbordsjobb, för att resten av tiden ligga hopsjunken i soffan framför Netflix, är kanske till och med farligare än en sabeltandad tiger. Vi förstör vår hälsa genom att inte använda våra kroppar!

Fysiologiska effekter av löpning


Fysiologiska effekter av löpning

Löpning, precis som annan träning, stärker kroppens muskulatur. Det här innebär både starkare muskler och mer muskelmassa. Löpning är förvisso inte lika uppbyggande som till exempel styrketräning eller mer explosiva sporter, men uppvisar ändå stora positiva effekter på förhållandet mellan muskelmassa och fettvävnad. De gynnsamma effekterna av löpning gäller, kanske inte förvånansvärt, för framför allt underkroppen och benen, men även rygg, nacke och bålmuskulatur påverkas positivt. Det här gör dig inte bara starkare, utan motverkar dessutom rygg- och nackvärk, vilket är vanligt vid olika kontorsjobb. Löpning har dessutom förebyggande effekt på många vanliga åkommor. Till exempel stärker löpning skelettet och motverkar benskörhet, vilket är vanligt i Sverige hos framför allt kvinnor och äldre. Ett friskt skelett är viktigt för fortsatt rörlighet i ålderdomen. Löpning ökar dessutom insulinkänsligheten vilket minskar risken för typ 2-diabetes. Förbättrad insulinkänslighet bidrar också till att hålla blodsockret på en stabil nivå och kan ha fördelar för muskelbyggnad. Men den muskel som kanske gynnas mest av löpning är hjärtat. Inte nog med att hjärtat blir starkare och orkar pumpa runt mer blod, hela det kardiovaskulära systemet påverkas positivt av löpningen vilket förbättrar blodcirkulationen, musklernas syreupptagningsförmåga och minskar risken för diverse hjärt-kärl-sjukdomar. Det finns dessutom mycket som talar för att löpning kan minska risken för olika slags cancer, såsom tjocktarmscancer och bröstcancer. Bara det är en bra anledning att ge sig ut i löpspåret. Den här artikeln har gett en summarisk introduktion till ämnet löpning och hälsa och fokuserat på löpningens positiva fysiologiska effekter. I nästa del av artikelserien kommer jag att gå igenom vilka fördelar löpning kan ha på vårt mentala välmående och vår kognitiva förmåga.