HomeRunner

Löpning och hälsa, del 2

Löpning och hälsa, del 2
Like Tweet Pin it Share Share Email

I den föregående delen av artikelserien gav jag en kort introduktion till ämnet löpning och hälsa och presenterade några fysiologiska effekter av löpning. Där konstaterades bland annat att löpning stärker både muskulaturen och skelettet, förbättrar blodcirkulationen och syreupptagningsförmågan samt minskar risken för hjärt-kärl-sjukdomar, benskörhet, typ 2-diabetes och vissa sorters cancer, exempelvis bröstcancer. I den här avslutande delen av artikelserien ska jag istället se närmare på några av de gynnsamma effekter som löpning kan ha på vårt mentala välmående och vår kognitiva förmåga.

Välmående

Löpning kan ha flera fördelar för din livskvalitet. En viktig fördel följer av att kroppens syreupptagningsförmåga och blodcirkulation förbättras av löpningen. Det här innebär att även hjärnan får mer syre. Dessutom ökar transporten av blod till hjärnan akut under själva löpningen. Både denna långsiktiga och akuta effekt av träningen har positiva effekter bland annat för din energinivå. Du kommer helt enkelt uppleva att du orkar mer och inte känner dig lika trött under dagarna som du kanske gjort tidigare. Ytterligare en effekt av löpningen är att hjärnans minnescentrum, Hippocampus, faktiskt växer av den här typen av träning. Hippocampus börjar normalt krympa någon gång i 30-årsåldern, men löpning och annan lågintensiv konditionsträning har alltså potential att inte bara motverka denna process, utan dessutom stimulera nybildandet av hjärnceller i området. Kanske är det därför inte helt förvånande att löpning också förbättrar minnet och andra kognitiva förmågor. Att ägna tid i löpspåret gör till exempel att du blir bättre på logiskt tänkande och planering. Det förbättrar även din koncentrationsförmåga och möjlighet att ta till dig och förstå ny information. Konditionsträning gör dessutom att du tänker snabbare och klarare. Därtill skyddar löpningen mot demens och sjukdomar som Alzheimers. Genom regelbunden löpning kan du alltså både förbättra din minnesförmåga och samtidigt minska risken för minnesproblem i äldre dagar.

Välmående

I dagens samhälle är stress ett vanligt problem och dessutom ett av de största hoten mot folkhälsan. Stress var en viktig funktion för vår överlevnad förr i tiden, eftersom stress förbereder kroppen på att slåss eller fly genom att höja nivån av adrenalin och kortisol i blodet. Dessa hormoner gör oss alerta och fokuserade, med även spända. Problemet i dagens samhälle är kanske inte att vi blir stressande – stressen kan ibland vara till nytta – utan att vi inte får utlopp för stressen. Istället går vi ofta flera dagar, veckor eller månader med en ständig förhöjning av sådana stresshormoner, vilket har många negativa effekter. Löpning är ett effektivt utlopp för stress, sänker nivåerna av stresshormoner och skyddar därför mot stressrelaterade besvär. Löpningen gör helt enkelt att du kommer att må bättre. Livet kommer att kännas både lättare och roligare, samtidigt som motgångar och svårigheter kommer att upplevas som enklare att hantera. Löpningen gör dig till en gladare människa. Förutom minskningen av stresshormoner beror detta bland annat på att löpning utsöndrar stora mängder dopamin, serotonin och noradrenalin, vilket har en positiv inverkan på humöret och motverkar humörsvängningar. Löpning skyddar dessutom mot ångest och depression, samt minskar symptomen vid depression.

Om du har en dålig dag, känner dig stressad och på dåligt humör, är mitt tips därför att du ska ge dig ut på en löprunda. Chansen är stor att allting känns bättre efteråt.