HomeRunner

OCR, del 2

OCR, del 2
Like Tweet Pin it Share Share Email

I den inledande delen av artikelserien om OCR presenterade jag tre olika OCR-lopp som arrangeras i Sverige, nämligen Tough Viking, Toughest och ActionRun. Den här artikeln ska istället handla om ett antal hinder som ofta dyker på olika OCR-banor.

Armgång

Många hinder involverar någon form av klättring eller armgång. Det kanske vanligast, och enklaste, sådana hindret är Arm ladder, eller Monkey bar. Liksom namnet antyder rör det sig om en konstruktion som liknar en stege, hängandes vågrätt i luften. Här måste deltagaren ta sig fram genom armgång utan att nudda marken. De vertikalt gående stängerna sitter dock stabilt och ganska tätt. Men det finns även flera liknande variationer av detta hinder. I dessa kan det istället sitta rep eller atlasringar upphängda, som deltagaren måste använda för att ta sig fram. Dessa variationer är såklart betydligt mer krävande eftersom de ställer högre krav på både bål- och greppstyrka. Ytterligare en variation är Monkey walk. Där ska deltagaren istället gå armgång på ett enda längsmedgående metallrör. Det här röret är ofta lite tjockare än rören i vanlig Monkey bar, vilket ställer greppstyrkan på prov. Flying monkey är också ett liknande hinder. Men här sitter rören mycket längre ifrån varandra och istället för armgång måste deltagaren kasta sig mellan dem. Även här är det främst greppstyrkan som testas. Det krävs både starka händer för att ta emot och stoppa vikten av hela ens fallande kropp, och dessutom hög smärttröskel för att göra det upprepade gånger, eftersom varje kast sliter rejält på huden i händerna. En sista version av armgång är Dips walk. Deltagaren går då armgång på två parallellt uppsatta stänger, med raka armar och överkroppen ovanför stängerna.

Klättra

Som om inte dessa hinder vore nog tillkommer flera klätterhinder, som tvingar både händer och rygg att arbeta. Först och främst möter deltagarna ofta flera nät som de ska klättra upp för. Att klättra i nät är en trasslig verksamhet och utmattande för hela kroppen. Vissa banor är även försedda med klätterrep, sådana som ofta hänger i gymnastiksalar. Då måste deltagarna klättra hela vägen upp för dessa. Ett sista klättermoment hittar vi i sådana hinder som deltagarna ska ta sig upp på eller klättra över. Det mest kända exemplet på ett sådant hinder är kanske Rampen, där deltagarna måste ta sats, sprinta uppför en ramp, sträcka sig, greppa tag i den övre kanten och slutligen dra sig upp.

Klättra

Krypa och kräla, balansera, bära och dra.

Det finns även flera hinder som tvingar deltagarna ned, närmare marken. Deltagare kan till exempel behöva kräla under ett nät, krypa igenom ett långt rör eller ta sig under en lågt sittande balk av något slag. Inte något för den med klaustrofobi. Ofta finns det även flera hinder som testar deltagarnas balans. Sådana hinder går oftast ut på att deltagarna ska gå balansgång på något smalt föremål ovanför vatten, eller hoppa emellan olika punkter som i Water ladder. För att testa styrkan och uthålligheten i överkroppen ytterligare finns ofta ett par hinder som innebär att deltagaren ska bära eller dra något tungs föremål en viss sträcka.