HomeRunner

Styrketräning för löpare

Styrketräning för löpare
Like Tweet Pin it Share Share Email

Styrketräning är något som faktiskt även rekommenderas för löpare. Det har i väldigt många år varit en debatt huruvida om man verkligen skall köra styrketräning samtidigt som man springer. Det enkla svaret är att man kan göra båda utan att det görs några negativa effekter på löpningen.

Fördelar med att köra både styrketräning och löpning

Jo, det har varit många diskussioner fram och tillbaka om vilket som är bäst att köra. Enligt en hel del människor skall man endast köra löpning för att få bäst konditions-resultat och för andra människor så är det bäst att köra enbart styrketräning för att få bäst styrke-resultat. Detta är dock något som har visats sig inte stämmer faktiskt, det man dock bör undvika är att köra styrketräning och löpning på samma dag. Kör man det samma dag så kommer man inte få samma effekt utan kan leda till det motsatta och man kan bli övertränad genom att göra detta. Däremot om man är elitidrottare eller liknande så är det helt okej att köra båda samma dag, men till den vanliga människan så skall man inte köra det samma dag.

Fördelar med att köra både styrketräning och löpning

Det många tror är att om man bygger muskler samtidigt som man springer är att det har negativa effekter på löpningen då man går upp i vikt och att återhämtningsfasen kommer rikta sig mer åt styrketräningen än löpning. Detta stämmer då såklart inte, för att kunna springa längre så behövs det självklart tränas kondition, men för att hela tiden förbättra sin kondition så kommer även styrka behövas. Det är faktiskt väldigt logiskt när man tänker på det, för att springa långt behöver man även starkare ben och en bra hållning generellt. En bra hållning får man först och främst via styrketräning och övningar som exempelvis marklyft. Visst får man starkare ben av att springa men för att verkligen få starka ben så krävs det även att man styrketränar sina ben. Knäböj och utfall är två stora övningar som är väldigt bra för detta. Man behöver styrketräningen för att hålla sin kropp stabil. Många tror även om man kör styrketräning så skall man inte gå ut och löpa för då försämras muskeltillväxten, detta stämmer då inte heller. Det man tror då är att kroppen återhämtningsfas kommer försämras genom att återhämtningen kommer köras för både styrketräning och löpning, med andra ord så kommer muskeltillväxten bromsas och fokusera mer på konditionen. Detta stämmer dock inte, men är förståeligt att folk tror det då det känns som en rätt logisk förklaring. Anledningen varför det här inte stämmer är för att våra kroppar är otroligt anpassningsbara och klarar av att köra både styrketräning och löpning för att få samma resultat, det har helt enkelt visats sig att dom inte står mot varandra. Känner man sig fortfarande tveksam till att köra styrketräning samtidigt som man springer så testa att känna själv. Det kan garanteras att man inte kommer springa kortare för att blir fortare trött, även vid styrketräning kan det garanteras att man inte kommer ta mindre i vikter för att man går ut och springer ett par gånger i veckan. Ett bra schema kan vara att köra 3 löpningspass och 2 styrketräningspass i veckan, det beror helt enkelt på vad ens mål är och om man klarar av att hålla i schemat.