HomeRunner

Aldrig för sent att börja med löpning

Aldrig för sent att börja med löpning
Like Tweet Pin it Share Share Email

Det är aldrig för sent att bli en löpare. Det sa en vän till mig som själv startat springa sent i livet. Med en massa extra kilon tänkte jag tyst “ja, ja det säger du ja”.

Ett hektiskt liv tog mig bort från gymmet och hälsosam kost, vilket resulterade i en viktökning på 30 kilo under fyra år. Olycklig med hur jag såg ut så kände jag mig värdelös. Till slut bara bestämde jag mig för att ta tag i allt och börja om igen.

När jag gick in i det ville jag bara gå ner några kilo innan jag började på ett nytt jobb. Jag hade ingen aning om vad jag gett mig in i. Jag började träna på löpbandet men insåg snart att jag inte ens kunde springa två minuter innan jag var täckt av svett och helt andfådd.

Då gick jag med i en träningsplan online tvingades jag att springa i två minuter, gå en minut och sedan springa i två minuter igen. Netflix och podcasts fick mig igenom de längre körningarna på löpbandet och under sex veckor arbetade jag gradvis upp för att springa 30 minuter rakt utan att stoppa.

Delmål

Den dagen jag kunde springa en timme utan att vila blev en lyckans dag. Det var första gången jag verkligen tyckte om att springa. Den dagen slutade jag tänka på det som en syssla och mer som något att njuta av, något jag gjorde för mig själv. När jag känner mig omotiverad är det den känslan jag försöker hitta tillbaka till och jag tänker på hur långt jag har kommit.

Självklart har jag haft motgångar, oftast på grund av för höga förväntningar och, när jag ser tillbaka, kanske för mycket självförtroende. Därför tränade jag för hårt, lyssnade inte på mig själv och min kropp.

Som den gången jag sprang ett alldeles för långt lopp. Det var 30 grader ute och efter de första kilometerna krampade mina ben och jag blev extremt törstig. Andningen var fel och jag kände det som om jag andades genom ett sugrör. När jag gick över mållinjen satte jag knappt en fot framför den andra. Jag kom fyra minuter långsammare än förra gången. Jag blev inte bara besviken utan också generad, eftersom min vän, som sprang sitt första lopp, kom in tio minuter före mig.

Det är fortfarande det värsta jag någonsin har känt, jag var uttorkad och det tog tre dagar att återhämta mig.

De mest överraskande fördelar med att springa har för mig varit min viktminskning. De första 20 kilona smälte bara av. Med förändringar i näring och mer styrketräning har jag gått ner 10 kilotill det senaste året och skaffat mig riktiga muskler.

Livsstilsändring

Utöver det har jag dock varit positivt överraskad att upptäcka min passion för fitness och näring. När jag väl insett den positiva inverkan som en bra diet hade på min löpning, blev det mindre av att äta gott. Det kom istället att handla om att tanka min kropp så att den kunde prestera sitt bästa. Jag älskar nu att experimentera med hälsosamma recept.

Löpning

Mest av allt älskar jag att jag nu kan vara spontan kring fitness. Jag brukade frukta utomhusaktiviteter och fitnesslektioner med vänner. Nu anmäler jag mig till tävlingar, fitnessklasser och sport spontant, utan tvekan om att jag kommer att kunna fortsätta.

Löpning kan vara ett bra och billigt sätt att hålla sig i form och lindra stress, men inte om du gör det fel.

De flesta löpare tror att de måste stretcha innan de springer, så de lägger benen upp på en avsats för att sträcka sin lårmuskel, eller så stretchar de sig mot en trottoarkant. Statisk töjning är en dålig idé innan du springer eftersom det faktiskt hindrar din prestanda och kan leda till skada. Det kan faktiskt orsaka en minskning av muskelfunktionen. Istället för att be din kropp att slappna av innan den presterar, byt till dynamisk stretching som tränar musklerna för att värma upp som du vill ha dem genom en serie dynamiska rörelser. Lämna den statiska sträckningen till efter ditt löppass.

Drick tillräckligt

Många löpare lider av uttorkning eftersom de underskattar hur mycket vatten kroppen behöver under träningen. Du kan testa om du dricker tillräckligt med vatten genom att väga dig själv före och efter en löprunda och försöka få tillbaka din kroppsvikt till vad den var före löpningen genom att dricka tillräckligt med vatten. Du kan också kontrollera färgen på din urin, den ska vara ljusgul för att rensa. Drick när du är törstig och lyssna på din kropp.

De kvällar jag tidigare låg i soffan och slappade och spelade olika mobilspel, de kvällarna är jag nu istället ute i skogen och springer. Låter kanske som om jag ändrat mig totalt och blivit en tråkig träningsnörd men nej, jag är samma person sån tidigare och jag spelar fortfarande på min mobil, dock inte hela kvällarna. Jag gör det istället när jag kommit hem och duschat och därför blir det faktiskt roligare också.

© 2021 UltraRunner