HomeRunner

Om att träna med smärta

Om att träna med smärta
Like Tweet Pin it Share Share Email

Det spelar egentligen ingen roll hur vältränad du är utan det finns alltid en risk för att kroppen ska bli skadad på något sätt. Ibland kan det handla om att man inte har värmt upp sig och kroppen ordentligt medan det vid andra tillfällen kan handla om att stiga fel eller genom att lyfta något som är för tungt. Resultatet blir i de allra flesta fall smärta som både kan vara lång och kortvarig.

Oavsett anledning finns det tillfällen då man vill fortsätta med sin träning. Är det möjligt trots smärtan? Signalerar smärta alltid att det kan vara något fel? Kan man i värsta fall göra mer skada om man tränar med smärta?

Smärta och läkning

Faktum är att kroppen behöver rörelse, ofta och flera gånger om dagen och minst 30 minuters form av någon fysisk aktivitet om dagen. Ett stillasittande arbete kan vara rena döden för kroppen och ditt eget välmående. Smärta som orsakas av olika sjukdomar, exempelvis artros, lindras dessutom av träning i olika former. Med en bra grundträning kommer man långt vid smärta som eventuellt har orsakats av en träningsskada och kroppen läker både fortare och enklare. Det är viktigt att komma ihåg att en grundträning inte behöver innebära flera kvällar i ett gym eller att springa milen flera gånger i veckan utan det räcker oftast med en snabbare promenad eller regelbundna cykelturer, så kallad vardagsmotion och underhållning av din kropp helt enkelt. Att träna upp rörligheten när man har smärta är naturligtvis ett av de viktigaste momenten och det finns många olika sätt att göra det på. Att duscha varmt kan hjälpa till för en mer flexibel kropp.  Har man mycket ont ska man naturligtvis ta smärtan på allvar och sedan öka på träningen succesivt.

Professionell hjälp

Professionell hjälp

Vet man inte orsaken till smärtan kan det först vara värt att få professionell hjälp, exempelvis hos en fysioterapeut eller en sjukgymnast, för att sen undvika framtida problem med smärta. Det kan vara till en stor fördel av att träna kroppen och de delar av den som man oftast använder vid regelbunden träning för att undvika slitage och såklart även eventuella skador. En fysioterapeut eller en sjukgymnast kan inte bara hjälpa till med fysisk träning utan även hjälpa till med mental träning vilket är minst lika viktigt som att träna upp den fysiska delen. Det finns studier som visar på att avslappning kan minska en eventuell smärta i kroppen ganska rejält och i många fall kan hjärnträning även göra så att man slipper läkemedel för att må bättre. Genom att träna hjärnan kan vi faktiskt dominera vår aktivitet i hjärnan vilket gör att vi även kan styra smärtan i kroppen.

Har man smärta som i slutändan visar sig långvarig finns det en stor risk att man slutar med att träna, kanske även undviker att umgås med andra och i vissa fall även slutar sitt arbete. Små förändringar i livet är alltså bland det viktigaste och myr steg framåt är det mest optimala. All träning är bättre än ingen.

© 2021 UltraRunner